Kaszaper községi
ÖNKORMÁNYZAT
ÉVES ÖSSZESÍTETT
KÖZBESZERZÉSI TERV
2010. évre
(Elfogadta a képviselő-testület 16/2010/. (IV. 22.) számú határozatával.
Kaszaper, 2010. április
TARTALOM
1.
A közbeszerzési eljárások tervezése és előkészítése
1.1. Közbeszerzési terv
elkészítése és módosítása
1.2. A közbeszerzési terv
kötelező közzététele, megőrzése és megküldése
1.3. Közbeszerzési eljárások
előkészítése, szakértelem, tanácsadó alkalmazása
2.2. Szolgáltatás megrendelése
2.3. Szolgáltatási koncesszió
(nemzeti rezsimben)
2.6. Kivételek a közbeszerzés
tárgyában
3.
A közbeszerzés értéke, értékhatárok
3.1. A közbeszerzés értékének
meghatározása
3.2. Becsült érték
meghatározásának speciális szabálya
3.3. Egybeszámítási
kötelezettség
4.
Helyben központosított közbeszerzési eljárás
MELLÉKLETEK
1. számú melléklet 2010. évi tervezett közbeszerzések
részletes adatai
2. számú melléklet közbeszerzési értékhatárok
A többszörösen
módosított 2003. évi CXXIX. sz. a közbeszerzésekről szóló törvény (továbbiakban
Kbt.) 5. § (1) alapján a helyi önkormányzatok (ajánlatkérő) a költségvetési év
elején, legkésőbb április 15. napjáig
éves összesített közbeszerzési tervet (a továbbiakban: közbeszerzési terv)
kötelesek készíteni az adott évre tervezett közbeszerzéseikről.
A
közbeszerzési tervet az ajánlatkérőnek legalább öt évig meg kell őriznie. A
közbeszerzési terv nyilvános.
A
közbeszerzési tervet, valamint annak módosítását (módosításait) az
ajánlatkérőnek a honlapján, ha nem rendelkezik honlappal a Közbeszerzések
Tanácsa honlapján – a közbeszerzési terv módosítása esetén a módosítás
elkészítésétől számított öt munkanapon belül – közzé kell tennie.
A helyi
önkormányzatok (a
22. § (1) bekezdés d) pontja szerinti ajánlatkérő) a közbeszerzési tervet,
valamint annak módosítását – a kötelező közzétételét követően – a helyben szokásos
módon is közzéteheti.
A közbeszerzési tervnek a honlapon a tárgyévet
követő évre vonatkozó közbeszerzési terv honlapon történő közzétételéig kell
elérhetőnek lennie.
A közbeszerzési terv elkészítése előtt az
ajánlatkérő indíthat közbeszerzési eljárást, amelyet a tervben szintén
megfelelően szerepeltetni kell.
(A
közbeszerzési terv nem vonja maga után az abban megadott közbeszerzésre
vonatkozó eljárás lefolytatásának kötelezettségét. Az ajánlatkérő továbbá a
közbeszerzési tervben nem szereplő közbeszerzésre vagy a tervben foglaltakhoz
képest módosított közbeszerzésre vonatkozó eljárást is lefolytathatja, ha az
általa előre nem látható okból előállt közbeszerzési igény vagy egyéb változás
merült fel. Ezekben az esetekben a közbeszerzési tervet módosítani kell az
ilyen igény vagy egyéb változás felmerülésekor, megadva a módosítás indokát is.
Az
ajánlatkérő köteles a Közbeszerzések Tanácsa vagy az illetékes ellenőrző
szervek kérésére a közbeszerzési tervét megküldeni.
A közbeszerzési terv elkészítéséért és módosításáért:
jegyző
felel.
Az önkormányzat 2010. évi tervezett közbeszerzéseit
összesítve az 1. számú melléklet tartalmazza.
Az
elkészült közbeszerzési tervet az érintett évet követő 5 évig meg
kell őrizni.
A
közbeszerzési terv közzétételéért és megőrzéséért, jegyző felelős.
A
közbeszerzési terv megküldése a Közbeszerzések Tanácsa vagy az illetékes
ellenőrző szervek kérésére a közbeszerzési tervét megküldeni, ennek felelőse jegyző.
Az
ajánlatkérő köteles meghatározni a közbeszerzési eljárásai előkészítésének,
lefolytatásának, belső ellenőrzésének felelősségi rendjét, a nevében eljáró,
illetőleg az eljárásba bevont személyek, illetőleg szervezetek felelősségi
körét és a közbeszerzési eljárásai dokumentálási rendjét, összhangban a
vonatkozó jogszabályokkal. Ennek körében különösen meg kell határoznia az eljárás
során hozott döntésekért felelős személyt, személyeket, illetőleg testületeket.
Az
önkormányzat a fenti kötelezettsége teljesítésére alkotta meg a 28/2006. (V.
11.) határozatával elfogadott, 2006. május 11-től hatályos közbeszerzési szabályzatát. A közbeszerzési
szabályzatban megjelölt személy az eljárást megindító hirdetmény jogszerűségét
ellenjegyzésével igazolja. Az eljárást megindító hirdetményt nem lehet
ellenjegyezni, ha az sérti a közbeszerzésre, illetőleg a közbeszerzési
eljárásra vonatkozó jogszabályokat. Az eljárást megindító hirdetmény
ellenjegyzése nélkül a közbeszerzési eljárás nem indítható meg.
A
közbeszerzési eljárás előkészítése, a felhívás és a dokumentáció elkészítése,
az ajánlatok értékelése során és az eljárás más szakaszában az ajánlatkérő
nevében eljáró, illetőleg az eljárásba bevont személyeknek, illetőleg
szervezeteknek megfelelő – a közbeszerzés tárgya szerinti, közbeszerzési, jogi és pénzügyi –
szakértelemmel kell rendelkezniük.
Az
ajánlatkérő nevében eljáró, illetőleg az eljárásba bevont szervezet akkor felel
meg az elvárt szakértelemmel kapcsolatos követelménynek, ha a tevékenységében
személyesen közreműködő tagjai, munkavállalói, illetőleg a szervezettel kötött
tartós polgári jogi szerződés alapján a szervezet javára tevékenykedők között
legalább egy olyan személy van, aki megfelelő szakértelemmel rendelkezik.
A
közbeszerzés tárgya lehet:
1. árubeszerzés,
2. szolgáltatás
megrendelése,
3. szolgáltatási
koncesszió,
4. építési
beruházás,
5.
építési koncesszió.
Amennyiben
a kötendő szerződés több különböző típusú, egymással szükségszerűen összefüggő
tárgyat tartalmaz, akkor a szerződést a meghatározó értékű tárgy szerint kell
minősíteni.
Az
olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya forgalomképes és birtokba vehető
ingó dolog tulajdonjogának vagy használatára, illetőleg hasznosítására
vonatkozó jognak – vételi joggal vagy anélkül történő
– megszerzése az ajánlatkérő részéről.
Az
árubeszerzés magában foglalja a beállítást és üzembe helyezést is.
A nemzeti értékhatárokat elérő értékű közbeszerzésekben
árubeszerzésnek minősül az ingatlan tulajdonjogának
vagy használatára, hasznosítására vonatkozó jognak – vételi joggal vagy anélkül történő – megszerzése is az ajánlatkérő részéről.
Az
szolgáltatás megrendelése – árubeszerzésnek és építési beruházásnak nem
minősülő – olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya különösen valamely
tevékenység megrendelése az ajánlatkérő részéről.
A
meghatározás a Kbt. 27. §-ában szerepel, a kivételeket a 29.§ (2) bekezdése
tartalmazza.
A
szolgáltatási koncesszió olyan szolgáltatásmegrendelés, amelynek alapján az
ajánlatkérő a szolgáltatás nyújtásának jogát (hasznosítási jog) meghatározott
időre átengedi, és ellenszolgáltatása a hasznosítási jog vagy e jog átengedése
pénzbeli ellenszolgáltatással együtt.
Az
olyan visszterhes szerződés, amelynek tárgya a következő valamelyik munka
megrendelése (és átvétele) az ajánlatkérő részéről:
Az
olyan építési beruházás, amely alapján az ajánlatkérő ellenszolgáltatása az
építmény hasznosítási jogának meghatározott időre történő átengedése vagy e jog
átengedése pénzbeli ellenszolgáltatással együtt.
A nemzeti értékhatárokat
elérő értékű közbeszerzési eljárásokban alkalmazható kivételeket a Kbt. 243. §-a, a közösségi értékhatárokat elérő értékű közbeszerzési eljárásokban
alkalmazható kivételeket a Kbt. 29. §-a tartalmazza.
A
keretmegállapodás becsült értéke a megállapodás alapján az adott időszakban
kötendő szerződések becsült legmagasabb összértéke.
A
Kbt. előírásainak megkerülése céljából tilos a közbeszerzést részekre bontani.
3.2.1. Az
árubeszerzés vagy a szolgáltatás becsült értéke a rendszeresen, illetőleg az
időszakonként visszatérően kötött szerződés esetében:
§
az előző költségvetési év vagy tizenkét hónap során
kötött azonos vagy hasonló tárgyú szerződés, illetőleg szerződések szerinti
ellenszolgáltatás, módosítva a következő tizenkét hónap alatt várható
mennyiségi és értékbeli változással, vagy
§
az első teljesítést követő, a következő tizenkét
hónap alatti vagy a tizenkét hónapnál hosszabb időre kötött szerződés,
illetőleg szerződések időtartama alatti ellenszolgáltatás.
3.2.2. Az
árubeszerzés vagy a szolgáltatás becsült értéke olyan szerződés esetében, amely
vételi jogot is tartalmaz, a vételárral együtt számított legmagasabb
ellenszolgáltatás.
A közbeszerzés becsült értékébe be kell számítani
az ajánlatkérő által a részvételre jelentkezők, az ajánlattevők részére
fizetendő díjat és kifizetést (jutalékot) is, amennyiben az ajánlatkérő
teljesít ilyen jellegű kifizetést a részvételre jelentkezők, az ajánlattevők
részére.
3.2.3. Ha a szerződés árubeszerzést és
szolgáltatás-megrendelést is magában foglal, a becsült érték megállapításakor
az árubeszerzés és a szolgáltatás becsült értékét egybe kell számítani.
Úgyszintén be kell számítani adott esetben az árubeszerzés becsült értékébe a
beállítás és üzembe helyezés becsült értékét is.
3.2.4. Az
árubeszerzés becsült értéke olyan szerződés esetében, amelynek tárgya dolog
használatára, illetőleg hasznosítására vonatkozó jognak a megszerzése:
§
határozott időre, egy évre vagy annál
rövidebb időre kötött szerződés esetén a szerződés időtartama alatti
ellenszolgáltatás, az egy évnél hosszabb időre kötött szerződés esetén pedig a
szerződés időtartama alatti ellenszolgáltatás, beleértve a becsült
maradványértéket is,
§
határozatlan időre
kötött szerződés esetén, vagy ha a szerződés időtartama kétséges, a havi
ellenszolgáltatás negyvennyolcszorosa.
Ha az árubeszerzés több
részből áll, illetőleg több szerződés alapján kerül teljesítésre, mindegyik
rész becsült értékét egybe kell számítani.
3.2.5. A
szolgáltatás becsült értéke olyan szerződés esetében, amely nem tartalmazza a
teljes díjat:
§
határozott időre, négy évre vagy annál rövidebb
időre kötött szerződés esetén a szerződés időtartama alatti ellenszolgáltatás,
§
határozatlan időre kötött szerződés vagy négy évnél
hosszabb időre kötött szerződés esetén a havi ellenszolgáltatás
negyvennyolcszorosa.
3.2.6. A
szolgáltatás becsült értékének megállapításakor figyelembe kell venni
§
biztosítási szerződés esetében a fizetendő biztosítási
díjat,
§
banki és egyéb pénzügyi szolgáltatás esetében a
díjat, jutalékot, kamatot és egyéb ellenszolgáltatásokat,
§
a tervezést is magában foglaló szolgáltatás
esetében a fizetendő díjat vagy jutalékot.
Ha a szolgáltatás több részből áll, illetőleg több
szerződés alapján kerül teljesítésre, mindegyik rész becsült értékét egybe kell
számítani.
3.2.7. Az
építési beruházás becsült értéke megállapításakor a több év alatt megvalósuló
építési beruházás esetében a teljes beruházásért járó ellenszolgáltatást kell
számítani.
3.2.8. Ha az építési beruházás több részből áll,
illetőleg több szerződés alapján kerül teljesítésre, mindegyik rész becsült
értékét egybe kell számítani.
3.2.9. Az építési beruházás becsült értékébe be kell
számítani a megvalósításához szükséges, az ajánlatkérő által rendelkezésre
bocsátott áruk, illetőleg szolgáltatások becsült értékét is.
3.2.10. Az
építési beruházás megvalósításához nem szükséges árubeszerzés, illetőleg
szolgáltatás becsült értékét az építési beruházás becsült értékébe nem lehet
beszámítani azzal a céllal, hogy ilyen módon megkerüljék e törvény alkalmazását
ezen árubeszerzésre, illetőleg szolgáltatás megrendelésére.
A
becsült érték kiszámítása során mindazon közbeszerzés tárgyának értékét egybe
kell számítani, amelyek
§
beszerzésére egy költségvetési évben vagy tizenkét
hónap alatt kerül sor, és
§
beszerzésére egy ajánlattevővel lehetne szerződést
kötni, és
§
rendeltetése azonos vagy hasonló, illetőleg
felhasználásuk egymással közvetlenül összefügg.
Az
egybeszámítási kötelezettséget a Kbt. 40. § (2) bekezdése mondja ki, amelyben
megfogalmazott három feltételnek együttesen kell teljesülnie.
Az
általa irányított szervezetek vonatkozásában a helyi önkormányzat jogosult a
közbeszerzéseket összevontan, helyben központosítva lefolytatni.
A
helyben központosított közbeszerzési eljárásokra e törvény és az alábbiak szerinti
önkormányzati rendelet
szabályait kell alkalmazni.
A
közbeszerzés helyben központosításáról az önkormányzat rendeletet alkot,
amelyben:
a) kijelöli a
helyben központosított közbeszerzés keretében ajánlatkérésre kizárólagosan
feljogosított szervezetet;
b) meghatározza a helyben központosított
közbeszerzés szabályai szerint eljárni köteles önkormányzati költségvetési
szervek körét, továbbá a többségi önkormányzati tulajdonú társaságok részére az
eljáráshoz való önkéntes csatlakozás lehetőségét;
c) meghatározza
a helyben központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó áruk és
szolgáltatások körét;
d) meghatározza
az ajánlatkérésre kizárólagosan feljogosított szervezet, és a helyben
központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó szervezetek együttműködésének
szabályait, különösen a felek adatszolgáltatási kötelezettségét, az
adatszolgáltatás és az adatkezelés módját;
e) meghatározza
az ajánlatkérésre kizárólagosan feljogosított szervezet részére fizetendő,
kizárólag a helyben központosított közbeszerzéshez kapcsolódó feladatok
ellátásával kapcsolatban ténylegesen felmerült költségeket fedező díj
számításának és megfizetésének módját, valamint az ajánlatkérésre kizárólagosan
feljogosított szervezetnek az önkormányzat felé fennálló tájékoztatási és
beszámolási kötelezettségét;
f) meghatározza, hogy a keretmegállapodásos eljárás
második részét – e törvény szabályai szerint – az ajánlatkérésre kizárólagosan
feljogosított szervezet vagy a helyben központosított közbeszerzés hatálya alá
tartozó vagy ahhoz önként csatlakozott szervezet folytatja le;
g)
meghatározhatja a helyben központosított közbeszerzés részletes – az e
törvénytől az ilyen eljárások sajátossága miatt szükséges eltérő – szabályait,
az európai közösségi joggal összhangban.
A
megfelelő közbeszerzési eljárás kiválasztásához szükséges, 2010.-ben hatályos, értékhatárokat
a 2. számú melléklet tartalmazza.
Kaszaper, 2010. április
Csürhés István Giliczó Pálné
polgármester jegyző